Lockheed C-130 Hercules – amerykański czterosilnikowy wojskowy samolot transportowy o napędzie turbośmigłowym, produkowany przez oryginalnie przez fimę Lockheed (obecnie Lockheed Martin).
Głównym przeznaczeniem Herculesa jest transport towarów i osób, także rannych na średnich odległościach, co przy zdolności lądowania na nieutwardzonych pasach startowych czyni z niego bardzo uniwersalną maszynę, często przebudowywaną do pełnienia także innych wyspecjalizowanych zadań poczynając od wsparcia powietrznego (AC-130 Spectre), po służbę ratowniczo poszukiwawczą SAR, jako latająca cysterna, samolot rozpoznania meteorologicznego, gaszenia pożarów czy ewakuacji medycznej MEDEVAC. Obecnie to główny statek powietrzny dla wielu sił wojskowych na świecie.
C-130 został wprowadzony do służby amerykańskiej w 1956 r. Podczas swoich lat służby Herkules brał udział w wielu operacjach wojskowych, cywilnych i pomocy humanitarnej. Ma najdłuższa nieprzerwaną historię produkcji wśród wszystkich zamolotów wojskowych. W 2007 C-130 został piątym statkiem powietrznym, angielskiej Elektrze Canberra, Boeingu B-52 Stratofortress, Tupolewi Tu-95 i Boeingu KC-135 Stratotanker, wykorzystywaną bez przerwy od 50 lat przez siły zbrojne, dla których został zaprojektowany, w tym wypadku Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych, będąc jednocześnie najdłużej produkowanym samolotem w historii lotnictwa. Najnowszą aktualnie budowaną wersją Herculesa jest C-130J.
Ponad 40 modeli i wariantów Herkulesa lata w służbie ponad 60 krajów. Wśród nich słynny model latająca cysterna KC-130, początkowo C-130Fs produkowany dla piechoty morskiej (US Marine Corps) in 1958 (noszący nazwę GV-1). Wyposażony w umieszczeniu w przestrzeni ładunkowej zbiornika ze stali nierdzewnej o pojemności 13626 litrów, oraz dwóch stanowisk do tankowania z przewodem elastycznym o przepustowości 19 litrów na sekundę każdy, pozwalający tankować jednocześnie dwa samoloty, co pozwalało zatankować typową formację czterosamolotową w mniej niż 20 minut. Podobna maszyna US Navy C-130G posiadała wzmocnioną konstrukcję przystosowaną do przenoszenia większych ładunków.
Od 2009 roku użytkownikiem maszyn typu C-130E Hercules jest także lotnictwo polskie. W ramach bezzwrotnej pożyczki na cele wojskowe, wynegocjowanej w 2004 roku przez rządy polski i amerykański, maszyny te dostarczano do Polski etapowo, pierwsza maszyna wylądowała na lotnisku w Powidzu 24 marca 2009, a ostatnia (szósta) 22 sierpnia 2012 roku. Rząd amerykański, w ramach funduszu FMF (Foreign Military Financing) wyasygnował na ich modernizację w zakładach Lockheeda 98 mln USD. Mają służyć w polskich Siłach Powietrznych około 20 lat, choć dwa z nich „pamiętają” jeszcze wojnę wietnamską.
Herculesy wchodzą w skład utworzonego w 2007 roku 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego (3 SLTr) stacjonującego w Powidzu. Polskie Herculesy mają być wykorzystywane m.in. do transportu ludzi, sprzętu, ewakuacji medycznej, akcji ratowniczych, niesienia pomocy humanitarnej w kraju i za granicą, a także desantowania żołnierzy i ładunków.
Specyfikacja C-130 Herkules

Characterystyka ogólna
- Załoga: 5 (dwóch pilotów, nawigator, inżynier pokładowy i loadmaster – odpowiedzialny za załadunek)
- Pojemność:
- C-130E/H/J cargo, ładunki: długość 12.31 metra, szerokość 3.12 metra, wysokość 2.74 metra. Tyna rampa: długość 3.12 metra, szerokość 3.02 metra
- C-130J-30 cargo, ładunki: długość 16.9 metra, szerokość 3.12 metra, wysokość 2.74 metra. Tyna rampa: długość 3.12 metra, szerokość 3.02 metra lub
- 92 pasażerów lub
- 64 spadochroniarzy lub
- 74 nosze pacjentów wraz z 5 zespołami medycznymi lub
- 6 palet lub
- 2–3 pojazdy terenowe lub
- 2 transportery opancerzone M113
- Ładowność: 20’400 kg
- Długość: 29.8 m
- Wysokość: 11.6 m
- Rozstaw skrzydeł: 40.4 m
- Powierzchnia skrzydeł: 162.1 m²
- Masa własna: 34,400 kg
- Obciążenie użytkowe: 33,000 kg
- Max. masa startowa: 70,300 kg
- Silniki: 4 silniki turbośmigłowe Allison T56-A-15 o mocy 4’590 KM (3,430 kW) każdy
- Śmigła: 4 łopatowe
- o średnicy: 4.1 m
Osiągi
- Prędkość maksymalna: 592 km/h (320 kts) na 6’060 m (20,000 ft)
- Prędkość przelotowa: 540 km/h (292 kts)
- Zasięg: 3,800 km (2’050 nm)
- Pułap: 10,060 m (33’000 ft) pusty, 7’077 m (23’000 ft) z ładunkiem 19’090 kg
- Prędkość wznoszenia: 9.3 m/s (1,830 ft/min)
- Długość rozbiegu: 1’093 m (3’586 ft) przy masie startowej 70’300 kg, 427 m (1,400 ft) przy masie startowej 36’300 kg