Helikopter Aerocopter AK1-3 Sanka pierwszy raz na Mazury AirShow
W tym roku na Mazury Airshow pierwszy raz będziecie mogli zobaczyć helikopter AK 1-3 Sanka produkcji ukraińskiej firmy DB Aerocopter we współpracy z ASTC Antonov, OJSC Motor‐Sich i Kharkov Aviation Institute.
Jest to dwumiejscowy (szerokość dwuosobowej kabiny na poziomie ramion to aż 1350 mm), lekki helikopter z silnikiem tłokowym, w układzie klasycznym z trójłopatowym wirnikiem nośnym i dwułopatowym śmigłem ogonowym. Wirnik jest wykonany z materiałów kompozytowych.
Aby zapewnić przejrzystość i przestronność kabiny, do jej konstrukcji używane są poliwęglany formowane na gorąco.
Helikopter wyposażony jest w chłodzony cieczą, silnik Subaru EJ-25, zasilany zwykłą benzyną samochodową. Jego wyposażenie nawigacyjne pozwala na wykonywanie lotów VFR w porze dziennej. Wymagane minimalne miejsce do lądowania to prostokąt o wymiarach jedynie 7m x 8m.
Helikopter ten jest używany w celach zarówno prywatnych, turystycznych jak i związanych z wieloma branżami: jest wykorzystywany przy szkoleniu pilotów (m.in. do podstawowego szkolenia pilotów przez Kremenczug Flight College Narodowego Uniwersytetu Lotnictwa Ukrainy), do ekspresowego przewożenia poczty i małych ładunków, do wykonywania zdjęć z powietrza, przy zabiegach agrolotniczych upraw rolnych, przy lotach inspekcyjne dróg, linii gazowych i energetycznych, rzek i jezior, terenów trudno dostępnych, pożarów lasów, zatorów lodowych czy inwestycji w biznesie.
Jest użytkowany aż w 17 krajach świata: Austria, Australia, Białoruś, Belgia, Stany Zjednoczone, Włochy, Kanada, Chiny, Korea, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Rosja, Słowacja, teraz już w Polsce.