Jak-52 (ros. Як-52) a dokładniej Jakowlew Jak-52 to podstawowy samolot szkolny lotnictwa radzieckiego końca lat 70. oraz 80., skonstruowany przez biuro konstrukcyjne Aleksandra Jakowlewa. Samolot został zaprojektowany jako samolot szkoleniowy z myślą o uczniach radzieckiej organizacji DOSAAF, szkolącej zarówno sportowych pilotów cywilnych, jak i pilotów wojskowych. Pierwszy oblot Jaka-52 miał miejsce w 1976 r. Pomimo to jest on do dzisiaj produkowany w firmie Aerostar w Rumunii.

Jest następcą udanej jednomiejscowej konstrukcji akrobacyjnej – samolotu Jak-50. Całkowicie metalowy dolnopłat napędzany jest 9-cylindrowym silnikiem gwiazdowym Vedeneyev M14P o mocy 360 KM. Samolot został wyposażony w układ zasilania pozwalający na dwuminutowy lot odwrócony. Ze względu na mała masę własną oraz mocną konstrukcję Jak-52 był często wykorzystywany jako samolot akrobacyjny. Związane było to z jego nieprzeciętnymi właściwościami – Jak-52 wytrzymywał przeciążenia rzędu +7 / –5 G oraz potrafił obracać się z prędkością do 180 stopni na sekundę.

Jak większość radzieckich konstrukcji wojskowych Jak-52 został zaprojektowany do wykorzystywania w przygodnym terenie bez potrzeby dokonywania częstych przeglądów przez mechaników. Ciekawym rozwiązaniem zastosowanym w tej maszynie jest rozbudowany układ pneumatyczny wykorzystywany do uruchamiania silnika, sterowania podwoziem, hamowania oraz poruszania sterami kierunku, wysokości oraz klapami. Trójkołowe podwozie, choć całkowicie chowane, w pozycji schowanej pozostawia lekko wystające koła, co pozwala na awaryjne lądowanie w przypadku awarii systemu pneumatycznego.

Charakterystyka ogólna

  • Załoga: jeden pilot
  • Il. miejsc: 1
  • Długość: 7.8 m
  • Rozpiętość skrzydeł: 9.5 m
  • Wysokość: 3.20 m
  • Pow. skrzydeł: 15 m²
  • Masa własna: 750 kg
  • Masa startowa: 910 kg
  • Silnik: 1 * 9-cylindrowy silnik gwiazdowy Wiedieniejew M-14P, M-14PF lub M-14R 9M-14P 265 kW (360 KM) lub
    M-14PF 298 kW (400 KM) lub
    M-14R 336 kW (450 KM) lub
  • Śmigło:2-łopatowe

Osiągi

  • Przeciążenie maksymalne: +9/-6G
  • Prędkość nieprzekraczalna: 243 kts (450 km/h)
  • Prędkość przelotowa: 270 kts (146 km/h)
  • Prędkość przeciągnięcia: 54 kts (100 km/h)
  • Prędkość wznoszenia: 11.0 m/s (2’224 ft/min)
  • Zasięg: 270 nm (500 km)